Naar kennisbank

Review van Ruim honderd jaar muziekhistorie

Dé muziekwinkel van Midden-Nederland

Met een historie van bijna 100 jaar is Verhoog Muziek misschien wel dé muziekwinkel van Midden-Nederland. Directeur Joop Verhoog was 23 toen hij in 1965 aan het roer kwam van Verhoog Muziek. Hij runt de familiewinkel in Nijkerk nu met zijn zoon en dochter.

Joop Verhoog is een rustige en bescheiden man. Geen harde verkoper, maar bovenal een dienstverlener. Een man die graag ordent en hecht aan een harmonieuze sfeer in het familiebedrijf. In de showroom van het karakteristieke pand aan het centrumplein in Nijkerk, schetst hij de geschiedenis van Verhoog Muziek.
Grootvader Hendrik Verhoog kwam in 1911 per trekschuit over het IJsselmeer vanuit Halfweg met vrouw en vijf kinderen naar Nijkerk om daar te gaan werken als zetbaas in een boekhandel annex drukkerij/uitgeverij. Vijf jaar later kocht hij een pand en begon er zijn eigen boekhandel. Toen er vraag kwam naar psalmboeken, ontstond het idee voor de muziekhandel. In 1930 zette Joops vader de muziekhandel voort en zijn oom de boekhandel. De boekhandel werd later een cd-winkel en er kwamen filialen in Genemuiden, Rijssen en Apeldoorn. Die verdwenen overigens ook weer.
Joop was achttien toen hij in de zaak ging werken. Hij leerde in de werkplaats in Nijkerk de fijne kneepjes van het pianovak.

Eind jaren zestig werd het elektronisch orgel populair en beleefde Verhoog Muziek gouden tijden. Verhoog: „Iedereen wilde er een. Maar we kregen er veel klachten over. Kortsluiting, trafo’s die het niet deden. Ik ging naar de klanten om service te verlenen. Dat heeft me altijd goed gelegen. Naar de klant kijken en verder niet. Niks strategieën, kijken wat de klant wil en vandaar uit handelen: dienstverlening.
En je moet natuurlijk je vak verstaan. De concurrentie bestaat bij de gratie dat jij het niet goed doet, daar geloof ik in”, zegt Verhoog. „Ik houd van de muziekinstrumenten en daardoor krijg je een relatie met de klant. Service en aandacht, dat is zo belangrijk in onze handel. Daar worden mensen blij van”.
Concurrentie van internet vreest hij niet: „We hebben een goede website, prachtige muziekinstrumenten en gaan mee met de nieuwste digitale ontwikkelingen in piano- en orgeltechniek”.